I det følgende oplæg vil jeg beskrive hvordan en almindelig dag og uge i
Sophie Hages Barnehage ser ud.
Børnehaven åbner kl 7.30 og lukker
kl 17.00. De tre ansatte på stuen møder
enten kl 7.30 (tidlig mødetid) eller kl 8.30 (mellem
mødetid) eller kl 9.30 (sen mødetid). Hver morgen kl 9.30 når alle er mødt på
arbejde, går personale fra alle
afdelinger, som er mødt tidligt til
morgenmøde. Her gennemgåes planen for hele dagen sammen med lederen for hele
børnehaven. Han skriver ned hvor mange voksne og børne der er på stuen samt
hvor mange man regner der kommer af børn den dag. Man fortæller hvad hver
enkelt afdeling laver og hvilket udeområde de ønsker at benytte. Der er seks
udeområder i nærheden af børnehaven. Tre af dem ligger lige ved bygningen og de
tre sidste ligger lidt længere væk. Længst væk ligger områderne ”Havet”, som er
indrettet med legeredskaber som ligner to skibe og tre forhøjninger som kunne
pukler på hvaler og ”Æblehaven”, der har
et par æbletræer og blommetræer samt en drage som børnene kan klatre på. Der er
også mulighed for at bruge en stor gymnatiksal, den er tildelt hver enkelt stue
en bestemt dag i ugen enten om formiddagen eller eftermiddagen. Der findes også
en mindre gymnatiksal i en anden del af den gamle hospitals bygning, men er
ikke tildelt hver stue en bestemt dag.
De børn som har lyst spiser morgenmad i børnehaven kl 8.30, de tagen enten
noget fra deres egen medbragte madpakke eller også har de et morgenmadsprodukt
stående henne ved det lille the-køkken. De spiser morgenmad til omkring klokken
ni, hvorefter de leger på stuen til cirka klokken ti derefter går man ud eller
starter en anden aktivitet eller også vælger man bare at være indenfor. De
fleste afdelinger spiser frokosk klokken 11.30, min stue spiser gerne klokken
12. Alle børnene har selv madpakke med og der er mulighed for de kan få varmet
deres mad i microbølgeovnen på stuen. Børnene har lov til bytte eller dele ud
af deres madpakke til de andre børn. Nogle spørger selv om sidemanden eller et
andet barn har lyst til at smage. Andre spørger selv om de må smage sidemandens
mad. Det giver god mulighed for en snak om både hvor maden kommer fra og hvad
andre kulturre spiser. På stuen er der flere børn fra forskellig kulturre. De
voksne på stuen spiser ikke med. Der afvikles pauser på de forskellige stuer
fra cirka kl 11.30 og frem til kl 14 og man har en halv times pause. Der findes
en fælles kantine som også bruges til det daglige morgenmøde og andre møder.
Klokken to er der frugt eller knækbrød og brød med pålæg. På min bliver klokken
gerne 14.30 før der er frugt.
På min stue er er tre fast ansatte; der er en mandlig ansat som er uddannet
før-skole-lærer fra Sverige, som kan undervise op til 6’ eren (svarende til 5.
eller 6. klassetrin i Danmark?). Han fungere som p-leder (pædagogisk leder) som
det hedder på stuen En anden mandlig assistent som har en del års erfaring, han
skal dog snart have pappa permision (barselsorlov) i ti månder, da han lige er
blevet far. Og så er der en til kvindelig assistent som uddannet sygepleje-assistent.
Ydermere der tilknyttet en assistent et vist antal timer vis fokus er
to børn som har behov for særlig støtte. Hendes tid
er delt ud på to stuer.
Mandage er min stue delt den store gymnatiksal om formiddagen sammen med en
anden stue som har noget mindre børn (vuggestue-alderen i Dk). Her er der en
del madrasser samt ripper. Min stue er der gerne før de mindre børn kommer, når
de kommer bliver legen nødt til at være mindre vild. Det lærer de større børn
at tage hensyn til andre. Det er udemærket, men kan også hindre muligheden for lave
aktiviteter som lidt større børn har glæde af. Ligeledes om mandagen der er
vejledning for mit vedkomne en times tid.
Tirsdag er der møde for alle p-lederne om formiddagen, her kan der tages
særlige emner op. Det første p-leder den 27 august som jeg deltog i var emnet udsatte
børn. Det var en af special pædagogerne som holdt det samt en af lederne. Vi
blev informeret om hvor vi kunne henvende os hvis vi havde en mistanke om vold
eller omsorgssvigt i barnets hjem eller der foregik seksuelle overgreb på
barnet. Hun kom ind på at et tegn på omsvigt eller seksuelt overgreb kunne ses
på barnets tænder. Tænder kunne være dårlige som følge af det nægtede at få
brøstet tænder da det oplevede ubehag ved at have tandbrøsten i munden. Andre
igen fik bare aldrig brøstet tænder i det hele taget. Tandlæger i Norge er
blevet mere opmærksomme på dette problem på det seneste og begynder nu også at
melde det.
I Oslo er der oprettet et sted ved
navn ”Barnehuset”, som har special
uddannet personale som advokater ect. Som kan hjælpe i disse svære sager. 60-70
% af alle henvendelser drejer sig om seksuelle overgreb og resten af dem drejer
sig om vold.
Oslo kommue har oprettet hjemmesiden ”Voksne for barn”. Her gennemgik vi en
case som handlede om hed ”Hvem kan hjælp Jesper?”. En case om Jesper og hans søster vis mor er alkoholiker. På
samme internet side fandtes der en vejviser til hvad man kan gøre i sådanne
tilfælde hvor man har mistankes om omsorgssvigt i hjemmet.
Det var interessant møde, hvor vi blev opfordret til at tage emnet op på et
af stue møderne og bruge siden ”Voksne for børn”, samtidig blev der sagt at vi
skulle turde at se tegnene på det kunne foregå.
Onsdage tager min stue gerne på tur. I onsdags tog ned til Oslo fjord og
tog en båd over til en af øerne. Her tilbragte vi det meste af dagen. Børne løb
rundt og vi legede ”Hajen kommer”, som en del af børnene er ret vilde med for
tiden. Den leges gerne med de voksne men børnene sætter den også igang selv med
egne hjemmelavet regler. Vi gik også ned til stranden og samlede musling
skaller og børnen fik lov til at smide skoene og mærke hvor varmt vandet var.
Visse fredage er ”kose”-fredag (hygge-fredag), så går vi hen på ”smart-broad”-rummet
og ser børne efter frokost. Ind i mellem får hvert barn en kop med lidt
kiks og rosiner til at hygge sig med. I fredags så vi Shaun the Sheep til stor
begejstring for børnene når tema sang kom.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar