Hiim og Hippes didaktiske
relaionsmodel
Mål: Sundhed, krop og bevægelse som overordnet mål for aktiviteten
og som formuleret i rammeplanen. Jeg ønsker at børnene vil få en bedre
fornemmelse af deres krop og dens balance. Samtidig håber jeg på at børnene
imellem får en bedre relation til hinanden, måske en ny ven eller bare bliver
bedre kendt hinanden. Og de opnår glæde ved at bevæge sig.
Indhold: Musen og Elefanten; børnene holder hinanden i
hænderne to og to. Jeg giver forskellige beskeder til børnene som de skal
udføre, eksempelvis at musen skal pege på elefantens næse. (Formålet er at de
både lærer samarbejde og forholdsordene som på og foran etc.). Musen og katten; Børnene holder hinanden i hænderne to og to.
En er kat og en anden er mus. Katten skal fange musen og den undslippe katten
ved at løbe hen og tage en anden i hånden. Den der står ydest bliver så mus,
som så skal løbe væk fra katten. (Formålet er samarbejde og lære at forstå
regler ). Kongens efterfølger; alle går på en lang række efter hinanden og en
bestemmer hvilke bevægelser som der udføres. (Formålet er at de lærer at lytte
og modtage beskeder).
Læreprocesser: Jeg kommer til veksle mellem at være
deduktiv og induktiv i min fremgangs måde det vil sige at jeg i begyndelsen
fastlægger regler for legen. Jeg vil dog give rum for at børnene får
medbestemmelse og indflydelse på legene ved at spørge dem undervejs hvad de
synes om legene og hvilke forbedringer der kan foretages . På den måde vil jeg
tilpasse lege efter børnenes ønske.
Vurdering: Lever planlægning og udførelse op til målene?
Dette punkt jeg først skrive om efter den pædagogiske aktivitet er udført.
Læringsforudsætninger: Det er en aktivitet for de yngre
børn i alderen 4-5 år på afdelingen. Til
sammen kommer alle aktiviteter til at vare cirka 20 minutter, da jeg tænker
deres koncentration ikke kan fastholde meget længere tid.
Rammefaktorer: Jeg har mulighed for at benytte gymnastik
rummet eller festsalen. Der stor forskel på disse to rum, festsalen er stor og
gymnastik rummet er noget mindre. Fire børn kommer til at deltage i
aktiviteterne.
Refleksioner: Hvordan det er gået efter udførelse af
aktiviteterne.
(Tegn på udvikling). Jeg vil se efter tegn på om børnene
i deres hverdag har opnået en bedre relation til de andre børn fra gruppen og
har tage legene til sig.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar