søndag den 13. oktober 2013

Min tanker og mål for mit sundhed, krop og bevægelses projekt.

Hiim og Hippes didaktiske relaionsmodel

 

Mål: Sundhed, krop og bevægelse som overordnet mål for aktiviteten og som formuleret i rammeplanen. Jeg ønsker at børnene vil få en bedre fornemmelse af deres krop og dens balance. Samtidig håber jeg på at børnene imellem får en bedre relation til hinanden, måske en ny ven eller bare bliver bedre kendt hinanden. Og de opnår glæde ved at bevæge sig.

Indhold: Musen og Elefanten; børnene holder hinanden i hænderne to og to. Jeg giver forskellige beskeder til børnene som de skal udføre, eksempelvis at musen skal pege på elefantens næse. (Formålet er at de både lærer samarbejde og forholdsordene som på og foran etc.).  Musen og katten;  Børnene holder hinanden i hænderne to og to. En er kat og en anden er mus. Katten skal fange musen og den undslippe katten ved at løbe hen og tage en anden i hånden. Den der står ydest bliver så mus, som så skal løbe væk fra katten. (Formålet er samarbejde og lære at forstå regler ). Kongens efterfølger; alle går på en lang række efter hinanden og en bestemmer hvilke bevægelser som der udføres. (Formålet er at de lærer at lytte og modtage beskeder).

Læreprocesser: Jeg kommer til veksle mellem at være deduktiv og induktiv i min fremgangs måde det vil sige at jeg i begyndelsen fastlægger regler for legen. Jeg vil dog give rum for at børnene får medbestemmelse og indflydelse på legene ved at spørge dem undervejs hvad de synes om legene og hvilke forbedringer der kan foretages . På den måde vil jeg tilpasse lege efter børnenes ønske.

Vurdering: Lever planlægning og udførelse op til målene? Dette punkt jeg først skrive om efter den pædagogiske aktivitet er udført.

Læringsforudsætninger: Det er en aktivitet for de yngre børn i alderen 4-5 år på afdelingen.  Til sammen kommer alle aktiviteter til at vare cirka 20 minutter, da jeg tænker deres koncentration ikke kan fastholde meget længere tid.

Rammefaktorer: Jeg har mulighed for at benytte gymnastik rummet eller festsalen. Der stor forskel på disse to rum, festsalen er stor og gymnastik rummet er noget mindre. Fire børn kommer til at deltage i aktiviteterne.

Refleksioner: Hvordan det er gået efter udførelse af aktiviteterne.

(Tegn på udvikling). Jeg vil se efter tegn på om børnene i deres hverdag har opnået en bedre relation til de andre børn fra gruppen og har tage legene til sig.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar