Jeg har valgt at ændre I mine bevægelses lege, I samarbejde med min
vejleder, da det der også er vigtigt er at jeg få praksis erfaring med bevægelses aktiviteter med børn. Så Hun foreslog at jeg lod min fokus være på at de fandt glæde ved at bevæge
sig, og ikke kun at de de skulle kunne forstå en mængde regel lege. Så vi kom frem
til at jeg skulle lege ’Alle mine kyllinger kom’ som går ud på at der er en
høne-mor som kalder på sine kyllinger, som står i den anden ende af lokalet.
Kyllingerne skal undgå at blive taget af ræven og hvis de bliver taget så
bliver de også til en ræv, som så er med til at fange de andre kyllinger.
Udover den leg har vi talt om at jeg
også laver en forhindrings bane. Antalet af børn er sat op til 7-8 st og så
følger en af personalet fra afdelingen med mig. Dette er en fordel at have en
ekstra person med som kan give mig feed back på hvad jeg kan forbedre til næste
gang.
Min hensigt var at vi skulle bruge enten fest sale på 1. sal eller
gym-rummet som også ligger på samme sal, men som dog er væsentlig mindre end
den store fest sal. Først gik vi hen til gym salen, men den var optaget så
fortsatte vi hen til fest salen, men den var også optaget. Vi fandt et rum ved
siden af fest salen, som mindre end både fest salen og gym rummet. Jeg tænkte
hvodan skulle det kunne lade sig gøre at få et ordentlig flow i legen, når
selve rummet var så lille. Ydermere så var der malet forskellige dyr på væggene
og der var to store puder på gulvet og en stor slange til at lege på. Alt dette
distraherede børn og de havde svært ved at lytte på mig, da jeg forklarede dem
legene. Da jeg sagde at jeg skulle være ræven og de andre kyllinger så spurgte
en hvem der skulle være zebraen, da han kunne se en zebra på væggen. Jeg
forklarede at der ikke var nogen zebraer med kun kyllinger, en høne mor og en ræv.
Da de hørte at der var en ræv med syntes en af dem at det var spændende. Jeg
fandt ud af senere at han kan godt lide at synge What does the fox says, en
populær satire sang som de har spillet en del her hen over sommeren i radioen.
Han kan en del af teksten.
Jeg startede med at være ræven og lod som jeg ved lige ved at tage dem for
så at lade dem slippe alligevel. Efter at have lade dem alle slippe 1-2 gange,
så fangede jeg en. Derefter lod det barn fange de næste, mens jeg sørge for
opmuntre både kyllinger og ræve til gøre sit bedste enten for at slippe væk fra
rævene eller at fange kyllingerne. De to store grønne puder som lå i rummet
indbød til at børnene gerne ville lægge sig på dem, men de blev så fyllet ind i
et rum bag ved. Da en af dem opdagede at der var et rum bag ved så var det
spændende at gå der ind, da han havde mulighed for det og mens han var høne
mor. Så jeg gik ind i det andet rum og sagde til ham at måtte kalde på sine
kyllinger og passe på at de ikke blev fanget af rævene. Det fik han til at
vende tilbage til legen. To af børnene blev dog hentet af en assistent, som
skulle foretage sig noget med dem, så vi var kun fem seks børn til legen. Men
det så ikke ud til at have betydning for legen. De grinte og var kede af det da
vi var nødt til at stoppe legen da vi skulle spise frokost.
Jeg syntes det gik godt med aktiviteten og børnene var friske, da det var
om formiddagen. Rummet ville jeg ønske havde været større, men syntes ikke at
have nogen indflydelse på børnene. Det var interessant at rummet syntes at have større indflydelse på min egen
motivation end på børnene. Jeg troede hele legen ville blive mislykket. Efter
aktiviteten kunne jeg mærke at jeg har fået mere tiltro på at jeg kan gennemføre
et bevægelses projekt med børn. Så det var en god succes oplevelse for mig. Jeg
mærker også at når jeg indgår i nogle lege med børnene så har jeg lettere ved
at opnå en relation til dem.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar